IKIGAI 
KUNSTINTEGRATIE IN VILLA DE BONDT
RONNY DELRUE

Ikigai staat voor de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven
Dingen die je met passie doet helpen je vooruit. Villa De Bondt, Miek en Wim creërden voor Ronny Delrue het juiste klimaat om de cirkels rond ikigai te vormen.
De monumentale inkomsthal met zijn lichtgele-zwarte tegeltjes in een meanderstructuur brengt u meteen in een wereld van het verleden en heden: een spanningsboog tussen verschijnen en verdwijnen. En is dit niet de rode draad in het werk van Delrue? 
Het portret van Prof. Jean-Jacques Bouckaert (1901-1983) hangt in de hal alsof het er altijd was. Delrue perforeerde de foto: een dialoog tussen herinneren en vergeten. De gewezen rector van de Universiteit Gent en burgemeester van Vinderhoute etaleert zijn eretekens en kijkt recht in de ogen. De tijd slaat onherroepelijk toe.
De bewoner van Villa De Bondt Wim Vandekerckhove houdt de mooie herinneringen aan zijn grootvader levend.
In de hoge hal hangt Huisje zonder heilige. De elektrische draad die onderaan uit het huisje komt maakt van boven naar beneden een tekening op de hoge muur.
Het werk stelt een vraag: wat als men het geloof in zichzelf verliest? Het toont het verlangen om het hoofd te ledigen maar wat als het leeg is?
Ondertussen naderen we het getik van een staande klok waar geen indicatie meer is van cijfers en wijzers: voor onze voorgangers zijn er geen uren meer maar eeuwigheid.
De witte ruimte van de galerie toont een tijdslijn van tekeningen. Als een archivaris noteert Delrue via tekeningen zijn emoties en reflecties op het wereldgebeuren. Het zijn landschappen/portretten. Portretten van het denken en landschappen van de geest.
De sculptuur Fading toont letterlijk de vervaging van het gezicht dat opgenomen wordt in het wit van de ruimte.
De schilderijen maken de cirkel rond.

Dr. Hiëronymus van der Straeten, november 2023