IKIGAI
KUNSTINTEGRATIE IN VILLA DE BONDT
RONNY DELRUE
Ikigai staat voor de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven
Dingen die je met passie doet helpen je vooruit. Villa De Bondt, Miek en Wim creërden voor Ronny Delrue het juiste klimaat om de cirkels rond ikigai te vormen.
De monumentale inkomsthal met zijn lichtgele-zwarte tegeltjes in een meanderstructuur brengt u meteen in een wereld van het verleden en heden: een spanningsboog tussen verschijnen en verdwijnen. En is dit niet de rode draad in het werk van Delrue?
Het portret van Prof. Jean-Jacques Bouckaert (1901-1983) hangt in de hal alsof het er altijd was. Delrue perforeerde de foto: een dialoog tussen herinneren en vergeten. De gewezen rector van de Universiteit Gent en burgemeester van Vinderhoute etaleert zijn eretekens en kijkt recht in de ogen. De tijd slaat onherroepelijk toe.
De bewoner van Villa De Bondt Wim Vandekerckhove houdt de mooie herinneringen aan zijn grootvader levend.
In de hoge hal hangt Huisje zonder heilige. De elektrische draad die onderaan uit het huisje komt maakt van boven naar beneden een tekening op de hoge muur.
Het werk stelt een vraag: wat als men het geloof in zichzelf verliest? Het toont het verlangen om het hoofd te ledigen maar wat als het leeg is?
Ondertussen naderen we het getik van een staande klok waar geen indicatie meer is van cijfers en wijzers: voor onze voorgangers zijn er geen uren meer maar eeuwigheid.
De witte ruimte van de galerie toont een tijdslijn van tekeningen. Als een archivaris noteert Delrue via tekeningen zijn emoties en reflecties op het wereldgebeuren. Het zijn landschappen/portretten. Portretten van het denken en landschappen van de geest.
De sculptuur Fading toont letterlijk de vervaging van het gezicht dat opgenomen wordt in het wit van de ruimte.
De schilderijen maken de cirkel rond.
Dr. Hiëronymus van der Straeten, november 2023
RONNY DELRUE
° Heestert 1957, Belgium
Lives and works in Ghent and Moen (BE)
www.ronnydelrue.be
EDUCATION
2011 PHD in the Arts, KU Leuven, (BE)
1994 Laureate National Higher Institute for Fine Arts (HISK), Antwerp, (BE)
1987 Royal Academy of Fine Arts in painting, Ghent, (BE)
Since 2010 – Member of the Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts, Arts department
Exhibitions (selection from 2017)
2023 – Sint-Denijs-City, Kunst langs trage wegen, curator Jan Leysen, Sint-Denijs (Zwevegem), (BE)
– Art Beats, Op het ritme van de Belgische kunst, Belfius Art Collection, Klassieke meesters gaan in gesprek
met hedendaagse artiesten Pieter-Paul Rubens, René Margritte, Léon Spilliaert, James ensor, …
Jan Vercruysse, Jan Van Imschoot, Ronny Delrue, Michaël Borremans, Stijn Cole, …Belfius Art Gallery, Brussel
2022 – Archive of Thoughts, Centrul de interes, Friche Space, Cluj, Napoca, (solo), (Ro)
– Sculptures of stones #2, Galerie Jacques Cerami, Charleroi, Couillet, (solo), (BE)
– Zilverspoor, Galerie Fontana, Amsterdam, (solo), (NL)
– Sculptures of stones #1, MLF / Marie-Laure Fleisch, Brussels, (solo), (BE)
– BAKSTEEN/BRICK, Per Kirkeby, Marcel Broodthaers, Filip Dujardin, Sol Le Witt, … Kunsthal KAdE, Amersfoort (NE)
– Den oorlog is voorbij, Fred Bervoets, Michaël Borremans, Caroline Coolen, Vincent Geyskens, Gideon Kiefer, Luc Tuymans,
Chris Van der Veken, exporuimte De Bijl, Zoersel (BE)
– Allez, Allez! Francis Alÿs, Marcel Berlanger, Jacques Charlier, Robert Devriendt, Joris Ghekiere, Tina Gillen, …,
curator Juan D’Oultramont,
Salle d’exposition Rue Saint-Martin Paris (FR)
– De Tentoonstelling De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K., S.M.A.K. Gent (BE)
De Tentoonstelling De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K., S.M.A.K. Gent (BE)
2021 – Vanwege Vincent, Stedelijk Museum Breda (NL)
– Francis Feidler, Elastikommunikation 1964 – 2021, IKOB Museum für Zeitgeössische Kunst Eupen (BE)
– Dans les yeux de Van Gogh, Musée Félicien Rops, Namur, (BE)
– Oscillazione, Villa La Cartiera, Pontremoli (It.)
– PASS Mullem Huise Wannegem Lede (BE)
2020 – Archive of thoughts, MLF / Marie-Laure Fleisch, Brussels, (solo), (BE)
– Protected trees, Galerie Jacques Cerami, Charleroi, (solo), (BE)
– NABEELD, PARK Platform for visual arts, Tilburg, (NL)
– Papier Biënnale 2020.THUIS/HOME, curated by Diana Wind, Museum Rijswijk, (NL)
– Druk, Druk, Druk, Sélection d’estampes contemporaines, Galerie Noire, Musée des beaux-Arts – La Boverie, Liège (BE)
2019 – Correspondances, Ronny Delrue and Roger Ballen, curated by Carine Fol and Philippe Van Cauteren, CENTRALE
for Contemporary Art, Brussels, (solo), (BE)
Correspondences, Ronny Delrue in dialoque with Salam Ata Sabri, Sanjeev Maharjan, Mithu Sen, Martin Assig,
Roger Ballen and Christine Remacle, curated by Philippe Van Cauteren, S.M.A.K., Ghent, (solo), (BE)
– Art & Diplomacy, curated by Ilse Dauwe, Egmont Palace, Brussels, (BE)
Genesis, collection en mouvement, with Koen Van den Broek, Peter Buggenhout, Berlinde De Bruyckere, Stijn Cole,
Wesley Meuris, Pieter Vermeersch, Jonas Vansteenkiste, Peter De Cuypere, Renato Nicolodi, curated by Christa Vyvey,
L.A.C. Lieu d’Art Contemporain, Narbonne, (FR)
– Collection National Bank of Belgium, National Bank of Belgium, Brussels, (BE)
2018 – J’essaye de me reconstruire, curated by Nanette Kraaikamp, Drawing Centre Diepenheim, Diepenheim, (solo), (NL)
– Over het verlangen en de troost, Kunstenfestival Watou, Watou (BE)
– Biënnale van de schilderkunst, Roger Raveel Museum, Machelen-aan-de-Leie (BE)
– Rolling Snowbal/11l, organised by CEAC – Chinese European Art Center, Xiamen (China),Djupivogur, Iceland,
– Maarten Van Severen & Co & Het Wilde Ding/The Wild Thing, curated by Hilde Bouchez, Design Museum, Ghent (BE)
2017 – Zilverspoor, (with introduction by Philippe Van Cauteren, artistic director S.M.A.K. Ghent),
Galerie Jacques Cerami, Couillet, Charleroi, (BE)
– Ecce Homo, Zie de mens, with Luc Tuymans, Michaël Borremans, Dirk Braeckman a.o., Antwerp (BE),
curated by Galerie Geukens & De Vil, Antwerp, Galerie Marion de Cannière, Antwerp and art critic Eric Rinckhout (BE)
– Que du papier, curated by Layla Moget, L.A.C. Lieu d’Art Contemporain, Sigean, Narbonne (FR)
– Kathmandu Triennial: My City, My Studio/My City, My Life, curated by Philippe Van Cauteren. Kathmandu (NP)
WORKS IN PUBLIC COLLECTIONS
– Municipal Museum of Kortrijk, Belgium
– Province of West Flanders, Belgium
– Province of East Flanders, Belgium
– Province of Flemish Brabant, Belgium
– Reflections, installation in the James Ensor Room Flemish
Parliament Brussels
– Mouscron, Belgium
– Kuurne, Belgium
– Collection Peek & Cloppenburg, The Netherlands
– Museum of Deinze and the Leie region, Deinze, Belgium
Collection Golden Matta Clark (MuHKA), Antwerp, Belgium
– MuHKA, Antwerp, Belgium
– De Vereniging (S.M.A.K.), Ghent, Belgium
– S.M.A.K., Ghent, Belgium
– Frans Masereel Centre, Kasterlee, Belgium
– Museum of Fine Arts, Antwerp, Belgium
– Flemish Government, Belgium
– Brussels Capital Region (Flemish Community), Belgium
– Ministry of Culture of the Flemish Government, Belgium
– CIAP, Hasselt, Belgium
– V.I.Z.O., Brussels, Belgium
– MAC’s – Musée d’Art Contemporain, Le Grand Hornu, Mons,
Belgium
– Musée d’Ixelles, Brussels, Belgium
– CED – Centre des épreuves et des dessins, Liège, Belgium
– IKOB – Museum für zeitgenössische Kunst, Eupen, Belgium
– National Bank of Belgium
– Musée des Beaux Arts de Charleroi, Belgium
– Hogeschool Katho, Kortrijk, Belgium
– Museum dr. Guislain, Ghent, Belgium
– City of Mechelen (library), Belgium
– City of Dudelange, Luxemburg
– University of Louvain, Belgium
– University of Antwerp, Belgium
– Art Institute Chicago, Belgium
– Shoes or Not Shoes – SONS, Kruishoutem, Belgium
– SteM, Municipal Museum, Sint-Niklaas, Belgium
– Le Musée des Beaux-Arts de la Boverie, Liège
– Ministry of Foreign Affairs, Brussel
– Vincent van Goghhuis Zundert
– MuZEE Het Kunstmuseum aan zee, Oostende